ALGEMENE VOORWAARDEN


Dit zijn de algemene voorwaarden van Skála Advies versie april 2024.


Hoofdstuk 1 – algemeen


Artikel 1.1 – begripsbepaling

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

a. Skála Advies:

    de éénmanszaak van mr R. Skála, statutair gevestigd te Groningen en bij de Kamer van 

    Koophandel ingeschreven onder nummer 55245528.

b. Skála PGB:

    een nadere handelsnaam van Skála Advies die naast Skála Advies ook wordt gebruikt voor

    werkzaamheden met betrekking tot PGB’s.

c. Skála Schuldhulp:

    een nadere handelsnaam van Skála Advies die naast Skála Advies ook wordt gebruikt voor

    werkzaamheden met betrekking tot schuldhulpverlening.

d. Skála Bewind:

    een nadere handelsnaam van Skála Advies die naast Skála Advies ook wordt gebruikt voor

    werkzaamheden met betrekking tot bewind voering.

e. Skála Finance:

    een nadere handelsnaam van Skála Advies die naast Skála Advies ook wordt gebruikt voor

    werkzaamheden met betrekking tot financiële dienstverlening, waaronder ook 

    belastingaangiftes en opstellen (jaar)stukken.

f. cliënt:

    de perso(o)n(en) of onderneming(en) wiens belang beschermt dient te worden.

g. opdrachtgever:

    de persoon of onderneming die een opdracht aan Skála Advies geeft.

h. betaler:

    de persoon of onderneming die gehouden is tot het betalen van de declaratie(s) van

    Skála Advies.

i. wettelijke instantie:

    alle instanties die op basis van geldende wetgeving bevoegd zijn tot het geven van een

    beslissing (waaronder ook rechters en arbiters).

j. derdengelden:

    alle gelden die Skála Advies direct of indirect onder zich krijgt die bestemd zijn voor

    doorbetaling aan de cliënt of uitbetaling aan derden.


Artikel 1.2 – toepasselijkheid

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle werkzaamheden van Skála Advies alsmede – voor zover mogelijk – op alle door en met Skála Advies gesloten overeenkomsten.

2. De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van derden, waaronder ook (beroepsmatige) tussenpersonen en opdrachtgevers alsmede leveranciers, wordt bij voorbaat uitgesloten tenzij de toepasselijkheid daarvan door Skála Advies schriftelijk is bevestigt.


Artikel 1.3 – bevoegde rechter en toepasselijk recht

1. Op alle werkzaamheden en andere verrichtingen van en/of namens Skála Advies is bij uitsluiting het Nederlandse recht van toepassing.

2. Met betrekking tot al het handelen van en namens Skála Advies is enkel de Rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen, bevoegd.


Hoofdstuk 2 – opdracht


Artikel 2.1 – opdracht

1. Zowel de verstrekking van een opdracht aan Skála Advies als de aanvaarding door Skála Advies kunnen zowel mondeling als schriftelijk geschieden.

2. Indien de opdracht schriftelijk is gegeven, dan is de inhoud van deze schriftelijke opdracht, voor zover deze Skála Advies heeft bereikt en door Skála Advies is aangenomen, bepalend voor de inhoud en omvang van de opdracht.

3. Indien de opdracht mondeling is gegeven en schriftelijk door Skála Advies is bevestigd, dan is deze bevestiging bepalend voor de inhoud en omvang van de opdracht.

Mocht de cliënt het met deze bevestiging oneens zijn, dan dient de cliënt dit binnen vijf (5) werkdagen na verzending van de bevestiging schriftelijk aan Skála Advies te melden, bij gebreke waarvan het recht op klagen over de bevestiging en de inhoud vervalt en de inhoud en strekking van de opdrachtbevestiging vaststaat.

4. Indien er geen schriftelijke opdracht en bevestiging is, dan is de verklaring van Skála Advies omtrent de inhoud en strekking van de opdracht bepalend.

5. Mocht de opdracht worden verstrekt door een opdrachtgever niet zijnde de cliënt, dan mag Skála Advies op de bevoegdheid van de opdrachtgever vertrouwen,

het staat Skála Advies echter vrij om bewijs van die bevoegdheid te verlangen, welk bewijs enkel door een schriftelijke door of namens cliënt ondertekende machtiging kan worden geleverd en welk bewijs per direct door de opdrachtgever aan Skála Advies ter hand dient te worden gesteld.

6. Skála Advies kan niet gebonden worden door het aanvaarden van de opdracht op naam van Skála Advies door een derde, tenzij Skála Advies de overeenkomst tot opdracht nadien expliciet schriftelijk heeft bevestigd en aanvaard.


Artikel 2.2 – verbintenis

1. Door verstrekking van een opdracht door de cliënt aan Skála Advies en de aanvaarding van die opdracht door Skála Advies komt er te allen tijde een inspanningsverbintenis tussen Skála Advies en de cliënt tot stand.

2. Er kan enkel en alleen tussen Skála Advies en de cliënt een resultaatsverbintenis tot stand komen indien dat expliciet en zonder voorbehoud door Skála Advies schriftelijk is aangegeven.


Artikel 2.3 – einde opdracht

1. Indien de gegeven en aanvaarde opdracht is uitgevoerd en cliënt aan al zijn verplichtingen, ook de financiële, heeft voldaan, eindigt de opdracht van rechtswege.

2. Indien de cliënt niet aan zijn of haar financiële verplichtingen jegens Skála Advies voldoet, staat het Skála Advies vrij om de opdracht te beëindigen, doch enkel onder

de voorwaarde dat de cliënt conform artikel daartoe wel een laatste betalingstermijn heeft gekregen welke door de cliënt niet is gebruikt.

3. Als de opdracht aan Skála Advies is verstrekt door een tussenpersoon en deze tussenpersoon gehouden is om de financiële verplichtingen na te komen, dan mag Skála Advies de cliënt aanschrijven tot directe betaling.

Mocht ook de cliënt niet voldoen, dan staat het Skála Advies vrij om de opdracht per direct te beëindigen.

4. Als een opdracht tussentijds is beëindigd heeft Skála Advies het retentierecht op alle afgegeven documenten en goederen totdat het totaal openstaande bedrag alsnog is voldaan.

5. Indien de beëindiging van de opdracht plaatsvind tijdens een (gerechtelijke) procedure dan zal Skála Advies meewerken aan een correcte overdracht naar een derde, doch enkel onder de voorwaarde dat het volledige openstaande bedrag alsnog door de cliënt is voldaan.


Hoofdstuk 3 – verplichtingen cliënt/opdrachtgever


Artikel 3.1 – NAW gegevens

1. De cliënt is bij het geven van de opdracht, dan wel op eerste aanvraag van Skála Advies, gehouden aan Skála Advies zijn volledige naw-gegevens, (mobiel) telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum alsmede zijn burgerservicenummer door te geven.

2. Indien de opdracht aan Skála Advies is gegeven door een opdrachtgever niet zijnde cliënt, dan is deze opdrachtgever gehouden bij het geven van de opdracht zowel zijn eigen naw-gegevens, (mobiel) telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum en burgerservicenummer alsmede de naw-gegevens, (mobiel) telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum en het burgerservicenummer van de vertegenwoordigde cliënt door te geven.

3. Indien de naw-gegevens, (mobiel) telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum en het burgerservicenummer van de cliënt niet worden doorgegeven, heeft Skála Advies het recht om de uitvoering van de opdracht op te schorten totdat deze gegevens wel zijn doorgegeven.

4. Indien de opdracht is verstrekt door een opdrachtgever niet zijnde cliënt en deze opdrachtgever verstrekt de naw-gegevens, (mobiel) telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum en het burgerservicenummer van de vertegenwoordigde cliënt niet (volledig) aan Skála Advies, dan staat het Skála Advies vrij om de vertegenwoordigde cliënt rechtstreeks te benaderen.

5. Zowel de cliënt als de opdrachtgever zijn gehouden om op het eerste verzoek van Skála Advies middels een geldig legitimatiebewijs hun identiteit aan te tonen.


Artikel 3.2 – aanleveren stukken en informatie

1. De cliënt is gehouden om alle bescheiden en informatie die voor de gegeven opdracht van belang (kunnen) zijn, volledig en compleet aan Skála Advies te overleggen.

2. De cliënt staat voor de volledigheid, compleetheid en juistheid van de aangeleverde stukken en informatie in en Skála Advies mag op deze volledigheid, compleetheid en juistheid vertrouwen.

3. Indien de informatie en/of stukken door een opdrachtgever worden aangeleverd, dan staat deze opdrachtgever ervoor in dat de stukken en informatie aan Skála Advies zijn overhandigd zoals ze van de cliënt waren ontvangen.

4. Indien Skála Advies in verband met de te verrichten werkzaamheden om aanvullende stukken of informatie verzoekt, dan is de cliënt, eventueel middels de tussenpersoon, deze gevraagde stukken of informatie zo spoedig mogelijk aan Skála Advies te verstrekken.

5. Indien mocht blijken dat de cliënt bewust stukken en/of informatie heeft achtergehouden, onjuist of onvolledig aan Skála Advies heeft overhandigd, dan mag Skála Advies de overeenkomst tot opdracht per direct ontbinden en is de cliënt gehouden de reeds verrichte werkzaamheden te betalen.


Artikel 3.3 – reageren op processtukken van tegenpartij c.q. gerechtelijke stukken

1. Indien in een (gerechtelijke) procedure processtukken van de wederpartij of stukken van de betreffende wettelijke instantie worden ontvangen, zal Skála Advies deze uiterlijk binnen vijf werkdagen aan de cliënt of de opdrachtgever toezenden.

2. Indien Skála Advies om een reactie op de toegezonden stukken verzoekt, is de cliënt gehouden om binnen veertien dagen na ontvangst inhoudelijk op de toegezonden stukken te reageren.

3. Indien Skála Advies om een snellere reactie verzoekt, dan is de cliënt gehouden om binnen de aangegeven termijn inhoudelijk te reageren.

4. Voor een opdrachtgever, niet zijnde cliënt, of andere tussenpersoon, gelden dezelfde termijnen als voor een cliënt.


Hoofdstuk 4 – verplichtingen Skála Advies


Artikel 4.1 – uitvoeren opdracht

1. Skála Advies is gehouden om de aanvaarde opdracht zo goed mogelijk uit te voeren.

2. Skála Advies zal tevens trachten de opdracht zo spoedig mogelijk uit te voeren, doch Skála Advies is daarbij niet verantwoordelijk voor termijnen die door wettelijke instanties aan de cliënt of de wederpartij worden gegeven.

3. Indien Skála Advies de verstrekte opdracht op een later tijdstip dient uit te voeren, dan dient de opdrachtgever dat bij de verstrekking van de opdracht schriftelijk kenbaar te maken aan Skála Advies.


Artikel 4.2 – procedurele verplichtingen

1. Zodra er een processtuk of nadere mededeling van een wettelijke instantie wordt ontvangen, is Skála Advies gehouden deze binnen vijf werkdagen aan de cliënt toe te zenden.

2. Skála Advies is gehouden om tijdig binnen de door de wettelijke gestelde termijnen inhoudelijk te reageren of, indien er geen (tijdige) reactie van de cliënt is ontvangen om voor zover mogelijk om uitstel te verzoeken.

3. Indien er ex lid 2 geen uitstel wordt verleend en de cliënt reageert niet of niet tijdig, dan staat het Skála Advies vrij zelf naar eigen inzicht de inhoud van de reactie te bepalen.


Artikel 4.3 – inschakelen van derden

1. Indien het voor de uitvoering van de verstrekte opdracht noodzakelijk of in de ogen van Skála Advies gewenst is, staat het Skála Advies vrij om derden in te schakelen.

2. Tenzij tussen Skála Advies en de cliënt schriftelijk een keuze voor een derde is gemaakt, heeft Skála Advies de vrije keuze met betrekking tot de in te schakelen derde.


Hoofdstuk 5 – correspondentie


Artikel 5.1 – correspondentie met opdrachtgever en/of cliënt

1. De correspondentie tussen Skála Advies enerzijds en cliënt en/of opdrachtgever anderzijds vindt in beginsel per e-mail plaats.

2. Voor toezending van omvangrijke digitale stukken, althans digitale stukken waarvan de omvang te groot is voor verzending per gewone e-mail, zal Skála Advies gebruik maken van WeTransfer.

3. Skála Advies zal daarvoor de door cliënt en/of opdrachtgever verstrekte e-mailadressen gebruiken.

Mocht het door opdrachtgever en/of cliënt doorgegeven e-mailadres onjuist zijn, dan is dat voor rekening en verantwoording van de opdrachtgever en/of cliënt.

4. Indien de opdrachtgever en/of cliënt niet over e-mail beschikt, zal de correspondentie per post plaatsvinden.


Artikel 5.2 – toezending extra exemplaren

1. Skála Advies stuurt alle van tegenpartijen en wettelijke instanties ontvangen stukken in enkelvoud door aan de opdrachtgever en/of cliënt.

2. Indien de opdrachtgever en/of cliënt extra exemplaren van de door Skála Advies ontvangen stukken wenst te ontvangen, dient de opdrachtgever en/of cliënt dit schriftelijk aan Skála Advies te melden.

3. Het staat Skála Advies vrij om voor de verstrekking van deze extra exemplaren de daarvoor gemaakte kosten, waaronder – doch niet beperkt tot – kopieerkosten en portokosten.


Artikel 5.3 – correspondentie met tegenpartij

1. De eerste aanschrijving van een tegenpartij zal per post plaatsvinden.

Als er van de tegenpartij een e-mailadres bekend is, zal het eerste schrijven ook per e-mail in afschrift aan de tegenpartij worden toegezonden.

2. Indien de eerste aanschrijving een aangetekende aanschrijving betreft, dan staat het Skála Advies vrij de portokosten bij de betaler in rekening te brengen.

3. De vervolgcorrespondentie met de tegenpartij vindt indien mogelijk plaats via e-mail.

Indien verdere correspondentie per e-mail niet mogelijk is, zal de correspondentie via post worden verzonden.


Artikel 5.4 – correspondentie met wettelijke instanties

1. De correspondentie van Skála Advies aan wettelijke instanties zal zoveel mogelijk per e-mail geschieden, waarbij Skála Advies zoveel mogelijk gebruik zal maken van beveiligd mailen.

2. Indien fysieke toezending van stukken noodzakelijk is, dan zal Skála Advies binnen de gemeente Groningen deze stukken persoonlijk bezorgen en buiten de gemeente Groningen zal verzending per post geschieden.


Hoofdstuk 6 – declaratie en betaling


Artikel 6.1 – verschotten

1. Skála Advies zal het verschuldigde griffierecht en andere verschotten bij voorschotdeclaratie in rekening brengen.

2. Tenzij anders is overeengekomen dient de betaler deze declaratie binnen een termijn van zeven (7) dagen na dagtekening te voldoen.


Artikel 6.2 – declaratie

1. Skála Advies zal, tenzij anders is overeengekomen, het verschuldigde honorarium en de verschuldigde kosten achteraf in rekening brengen.

2. Voor de fysieke verstrekking van extra exemplaren van dossierstukken staat het Skála Advies vrij om daarvoor print- en/of kopieerkosten in rekening te brengen. Indien de verstrekking per post geschied staat het Skála Advies tevens vrij om de daarvoor betaalde portokosten in rekening te brengen.

3. Het staat Skála Advies om kantoorkosten in rekening te brengen.

Deze kantoorkosten bedragen maximaal 10% van het totaalbedrag van de declaratie exclusief btw.

4. Tenzij anders is overeengekomen dient betaler de declaratie binnen een termijn van veertien (14) dagen na dagtekening te voldoen.

5. Indien Skála Advies en de betaler tussentijdse declaraties overeen zijn gekomen zal Skála Advies conform de schriftelijk afgesproken regeling declareren, met uitzondering van de verschotten die bij voorschot dienen te worden voldaan.


Artikel 6.3 – geen no cure no pay

1. Skála Advies werkt in beginsel niet op een no cure no pay basis, doch uitsluitend op betalende basis.

2. In afwijking op lid is Skála Advies wel bereid om op no cure no pay basis te werken indien er een gegarandeerd minimum honorarium wordt afgesproken.


Artikel 6.4 – betaling

1. Betaling van declaraties dient bancair te worden geschieden, tenzij Skála Advies schriftelijk heeft ingestemd met contante betaling.

2. Indien Skála Advies heeft ingestemd met een contante betaling, is de betaler gehouden aan Skála Advies de herkomst van het contante bedrag aan te tonen.

Als de betaler niet (voldoende) in staat is om de herkomst van het contante bedrag aan te tonen, is Skála Advies alsnog gerechtigd om een contante betaling van meer dan € 250,- (inclusief btw) te weigeren.

3. Indien een betaler de declaratie niet binnen de betalingstermijn heeft voldaan, is de betaler van rechtswege in gebreke en is de betaler de wettelijke rente verschuldigd vanaf de dagtekening van de declaratie.

4. Indien de betaler niet binnen veertien (14) dagen na dagtekening van een aanmaning heeft voldaan, is de betaler van rechtswege de buitengerechtelijke incassokosten met een minimum van € 50,- verschuldigd.


Artikel 6.5 – opschorting

1. Zolang de betaler niet alle openstaande declaraties heeft voldaan, staat het Skála Advies vrij om verdere bijstand op te schorten.

2. Skála Advies zal van dit recht tot opschorting geen gebruik maken als hierdoor de processuele positie van de betaler ernstig wordt benadeeld.

3. Skála Advies hoeft voor de opheffing van de opschorting geen genoegen te nemen met een bankgarantie, doch er dient daadwerkelijk betaald te worden.


Artikel 6.6 – retentierecht

1. Zolang de betaler niet aan alle financiële verplichtingen jegens Skála Advies heeft voldaan, heeft Skála Advies een retentierecht op alle stukken en goederen van de cliënt die Skála Advies op dat moment onder zich heeft.

2. Dit retentierecht geldt ook indien de cliënt zich voor verdere bijstand tot een derde heeft gewend en deze derde de stukken en/of goederen bij Skála Advies opvraagt.

3. Skála Advies zal geen beroep doen op dit retentierecht indien de cliënt in het kader van een juridische procedure hierdoor ernstig wordt benadeeld, onder de voorwaarde dat de cliënt in ieder geval 50% van het nog openstaande bedrag aan Skála Advies voldoet.

Afgifte van de stukken geschied alsdan echter pas zodra het bedrag ook daadwerkelijk op de bankrekening van Skála Advies is bijgeschreven.


Artikel 6.7 – afwijking

1. Afwijking van de algemene voorwaarden ten aanzien van de wijze van declareren en betalen kan enkel indien Skála Advies zowel met de afwijking als met de door de betaler gewenste afwijking schriftelijk heeft ingestemd.

2. Indien Skála Advies met de gewenste afwijking akkoord gaat, staat het Skála Advies daarbij vrij om aan die instemming nadere voorwaarden te koppelen.


Hoofdstuk 7 – derdengelden


Artikel 7.1 – derdengelden

1. Voor de betaling en ontvangst van derdengelden maakt Skála Advies gebruik van de stichting Stichting Beheer Skála.

2. De bankrekening van deze stichting is NL15 INGB 0009 3924 54.


Artikel 7.2 – verrekening met declaraties

1. Indien Skála Advies derdengelden bestemd voor een cliënt ontvangt, dan mag Skála Advies de declaratie ten aanzien van de voor deze verkrijging noodzakelijke werkzaamheden met deze derdengelden voldoen.

2. Skála Advies mag ook nog openstaande declaraties van de betreffende cliënt met voor de cliënt ontvangen derdengelden voldoen.


Artikel 7.3 – doorbetaling van kosten

1. Indien de ontvangen derdengelden bestemd zijn voor doorbetaling aan een derde, zijnde niet de cliënt en/of opdrachtgever, dan zal Skála Advies deze kosten zo spoedig mogelijk aan de betreffende derde uitbetalen.

2. Skála Advies zal op deze derdengelden geen inhoudingen verrichten.


Artikel 7.4 – uitbetaling

1. Uitbetaling van derdengelden geschied altijd bancair.

2. Contante uitbetaling van ontvangen derdengelden is niet mogelijk.

3. Indien er voor een cliënt derdengelden zijn ontvangen, dient deze cliënt zo spoedig mogelijk het bankrekeningnummer waarop uitbetaling dient plaats te vinden door te geven.

4. Na opgave van dit bankrekeningnummer zal Skála Advies de ontvangen derdengelden met inachtneming van artikel 7.2 binnen 14 dagen na deze opgave aan de cliënt uitbetalen.

5. Skála Advies zal derdengelden die door de cliënt zijn gestort zo spoedig mogelijk bancair aan de geadresseerde uitbetalen.


Hoofdstuk 8 – archivering


Artikel 8.1 – tijdstip archiveren

1. Een week na afsluiting van de aan Skála Advies gegeven opdracht, zal Skála Advies het gehele fysieke dossier opnemen in het eigen archief.

Skála Advies zal de afsluiting van de opdracht daarbij schriftelijk aan de opdrachtgever melden, welke melding tevens geldt als aanvang van de genoemde termijn.

2. Indien de opdrachtgever na afsluiting van de verstrekte opdracht afgifte van het gehele of gedeeltelijke dossier wenst, dient dit binnen vijf werkdagen na de melding van de afsluiting van de opdracht aan Skála Advies te melden.

Skála Advies zal alsdan wel een digitaal exemplaar van het gehele dossier bewaren.


Artikel 8.2 – tijdsduur fysiek archiveren

1. Skála Advies bewaart fysieke dossiers tenminste zeven jaar in het eigen archief.

2. Indien de opdrachtgever wenst dat Skála Advies het dossier langer in het archief bewaart, dient dit voor afloop van deze zeven jaren aan Skála Advies te worden gemeld.

Het staat Skála Advies daarbij vrij om de eventuele kosten daarvan aan de opdrachtgever in rekening te brengen.


Artikel 8.3 – digitale stukken

1. Digitale dossier en/of dossierstukken worden door Skála Advies tenminste tien jaar bewaart na afsluiting van het dossier.

2. Indien de opdrachtgever wenst dat Skála Advies de digitale stukken langer in het archief bewaart, dient dit voor afloop van deze tien jaren aan Skála Advies te worden gemeld.

Het staat Skála Advies daarbij vrij om de eventuele kosten daarvan aan de opdrachtgever in rekening te brengen.


Artikel 8.4 – opvragen gearchiveerde stukken

1. Het opvragen van gearchiveerde stukken is enkel mogelijk binnen de in artikelen 7.2 en 7.3 benoemde periodes en kan alleen schriftelijk, ook per e-mail, geschieden.

2. Indien het opgevraagde gearchiveerde stuk een digitaal stuk betreft, dan zal het zo spoedig mogelijk per e-mail aan de cliënt worden toegezonden.

3. Indien het opgevraagde gearchiveerde stuk een fysiek stuk betreft dat eenvoudig in te scannen is, dan zal Skála Advies het stuk zo spoedig mogelijk per e-mail aan de cliënt toezenden.

4. Indien het opgevraagde gearchiveerde stuk een fysiek stuk betreft dat qua aard en/of omvang niet eenvoudig in te scannen en per e-mail te verzenden is, zal door Skála Advies per post aan de cliënt worden verzonden.

5. Alle kosten die Skála Advies dient te maken voor het toezenden van opgevraagde gearchiveerde stukken zijn voor rekening van de cliënt.


Hoofdstuk 9 – aansprakelijkheid


Artikel 9.1 – uitsluiting aansprakelijkheid

1. Elke aansprakelijkheid van Skála Advies wordt hierbij uitgesloten, tenzij er sprake is van bewuste onzorgvuldigheid of opzettelijk verwijtbaar handelen zijdens Skála Advies.

2. Skála Advies is niet verantwoordelijk en/of aansprakelijk voor de inhoud, strekking en (eventuele) (in)directe gevolgen van een uitspraak van een wettelijke instantie of gesloten (minnelijke) regelingen.

3. Skála Advies is niet verantwoordelijk en/of aansprakelijk voor de gevolgen van een te late betaling door betaler van tijdig door Skála Advies bij de betaler in rekening gebracht griffierecht.


Artikel 9.2 – beperking aansprakelijkheid

1. Mocht er op grond van artikel 8.1 lid 1 voor Skála Advies toch een aansprakelijkheid bestaan, dan wordt deze thans begrenst tot maximaal € 2.000,-.

2. Indien Skála Advies in verband met een aansprakelijkheid op basis van artikel 8.1 lid 1 de aan de cliënt toegezonden declaratie geheel of gedeeltelijk kwijtscheld, dan wordt het bedrag uit lid 1 verminderd met het kwijtgescholden bedrag.

3. Uit een eventuele kwijtschelding van een groter gedeclareerd bedrag dan € 2.000,- inclusief btw, kan en mag niet worden afgeleid dat Skála Advies afstand heeft gedaan van de uitsluiting van de aansprakelijkheid conform deze algemene voorwaarden.


Artikel 9.3 – uitbetaling derdengelden

1. Skála Advies betaald derdengelden uit op de door cliënt aangegeven bankrekening.

Mocht dit opgegeven bankrekeningnummer onjuist zijn, dan is Skála Advies niet aansprakelijk voor enige schade als gevolg van de uitbetaling op dit onjuiste bankrekeningnummer.

2. Indien een cliënt de benodigde derdengelden niet binnen een betalingstermijn overmaakt op de bankrekening van Stichting Beheer Skála en er daardoor extra kosten, waaronder – doch niet beperkt tot – rente en aanmaningskosten verschuldigd zijn, dan is de cliënt zelf aansprakelijk voor deze kosten. Skála Advies is voor deze kosten niet aansprakelijk.

Share by: